Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Deltagelsesmuligheder for alle børn

På Dalumskolen stræber vi mod at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. Vi er del af et fælles mommunalt projekt, hvor alle Odenses skoler arbejder med at udvikle mangfoldige læringsmiljøer med støtte fra A.P. Møllerfonden.

”Alle medarbejdere skal blive kompetente til og understøttes i at gennemføre en varieret og differentieret undervisning, hvor der er plads til forskellighed, og hvor flere elever oplever sig som kompetente, deltagende og medbestemmende. 

På Dalumskolen søger vi at udvikle mangfoldige læringsmiljøer, hvor alle børn har mulighed for værdig deltagelse. Det gør vi gennem: 

udvikling af professionelle læringsfællesskaber i skolens teamsuddannelse af ressourcepersoner - forandringsagenter - lokalt på skolerneintensivt fokus på god og varieret undervisningspraksis

På Dalumskolen arbejder vi med mangfoldige læringsmiljøer under temet "Deltagelsesmuligheder for alle". Vi har, gennem det sidste halve år, fordybet os i fællesskabende didaktikker, for at sikre at undervisningen tilrettelægges, så den understøtter fællesskabet i klassen. Vi skal herefter fordybe os arbejdet med variet undervisning, og i hvordan eleverne bevares deres motivation for læring op gennem deres skolegang. 

Når vi arbejder med udvikling af praksis, gør vi det på baggrund af den nueste forskning om god undervisning og gennem udvikling af lærernde samarbejde i skolens teams. Vi udvikler ny praksis ed at lære af hinanden, få nye perspektiver og handle i fællesskab. 


Deltagelsesmuligheder for alle børn
Skolens teams opdateres på den nyeste viden indenfor relevante områder, indsamler data om undervisningen i klasserne, og om elevernes trivsel og læring. Herudfra igangsætter lærere og pædagoger eksperimenter i egen praksis. Alle lærere og pædagoger på Dalumskolen deltager i projektet, som udfoldes på tværs af årgange og afdelinger. 

I 2015 - 2017 gennemførte vi i Odense Kommune projektet "Inkluderende læringsmiljøet for børn og unge i Odense" ligeledes med støtte fra A.P. Møllerfonden. Projektet havde fokus på udviklingen af teamsamarbejdet til professionelle læringsfællesskaber, en ny vejlederkultur og ledernes fokus på det systematiske arbejde med børn og unges læring og som aktionslæring, co-teaching og didaktiske samtaler på skolerne. 

Med "Sammen om mangfoldige læringsfællesskaber" sætter vi nu fornyet fokus på, hvordan Dalumskolen kan kvalificere teamsamarbejdet gennem fokus på didaktikken for at fremme elevernes læring og trivsel. 

For mere information om projektet kan du følge nedenstående link. 

https://xn--mangfoldigelringsmiljer-k9b37b.dk/